Hopp til innhold

Nei til AI-bannere🙅

Tilstede:

Andrej, Cecilie, Mathea, Live, Emma, Maria, Gleb, Ada, Brinje, Bernhard, Theo, Tone, Johannes, Isak, Tord, Guro, Mattis, Gurveer, Brage

Ikke tilstede:

Jannaan

33 - Godkjenning av innkalling, agenda og referat

heading.anchorLabel

Innkalling - Godkjent

Agenda - Godkjent

Referat - Godkjent, men gult kort for snarveier👀

35 - Statusrunde (20 min)

heading.anchorLabel
  • Infoskjermer er oppe og nikker igjen
  • Appen kom ut igjen igår!
  • ikke her
  • hadde komiteseminar
  • Har hatt veldig dårlig påmelding på utvekslingskveld så den blir utsatt til august. Dårlig påmelding på fagkveld også
  • Ruller og går, hatt revidering og det er fortsatt penger på konto
  • Har siste bedpress idag
  • planlegger ITEX og planegger å begynne påmelding snart
  • Perling på kontoret med kake og snacks
  • Hatt workshop
  • Har jobbet alle prosjektene
  • Ferdigstilt brukerlinking og sendt mail om dette
  • har infomøte idag
  • fått fagansvarlig fra fakultet
  • fått godkjent destinasjonen vi ville ha
  • hatt jobbsøkeworkshop for to uker siden med nito
  • Fått med janus på eksamenskontrakt så vi har eksamenskurs sammen
  • arrangert spinning, avlyste spillkveld, skal ha eksamenslesing
  • Har møte på torsdag
  • Fått inn en søknad
  • Senket likviditetskravet fra 300 000 til 100 000
  • Vært på pirbadet og spilt cageball
  • Skal ha volleyball når været blir bedre
  • sluppet offline
  • hatt cv-bilde-taking
  • Skal slippe årboka denne uka
  • Skrevet erfaringsskriv
  • har siden sist hatt isbar
  • skal ha to eksamensbooster framover
  • fotballtrøyefredag og 17. mai frokost kommer snart
  • er ferdig med faddergrupper
  • alt som skal være booket har blitt booket
  • Avtalt med appkom og dotkom at redaksjonen blir egen komité under opptak
  • Spurt oil og backlog om de vil lage håndballag (uten svar…)
  • Blitt immballansvarlig
  • har blitt kompileringsansvarlig
  • fulgt med på mail
  • Gjort andre småoppgaver her og der
  • Blitt komitespeeddating-ansvarlig
  • Ført straffer

Økonomiansvarlig:

heading.anchorLabel
  • Levert MVA-melding
  • Med på revidering
  • Mye småoppgaver også
  • vært på dotdagene-møte
  • Har ordnet med HMS problemer på kontoret hvor vi ikke kan ha permanente ting i sjøteledninger
  • Fikset K2K opplegg
  • Blestet sosialt
  • Utmatt info fra IdI
  • Tilgang til Nordnet
  • Hadde oppfølgingsmøte med velkom og sikret at de er klare for fadderukene
  • Oppdaterte LL kalender med Åre og dotDAGENE datoer
  • Tok linjeleder bilde
  • Var i dialog med Prokom
  • Masse mails
  • Lagde agenda
  • Hadde møte med HSP gruppen
  • Så på stikkkontakter med Live

36 - Overlappspunkt (5 min)

heading.anchorLabel

[Hver komité prater litt om hva de tenker å arrangere framover, slik at man blir gjort oppmerksom på eventuelle konflikter eller bekymringer tidlig]

  • Sp: Backlog skal arrangere eksamenslesing på 1. klasse, går det greit?
    • Sv: Det går greit

37 - Ledelse-breef v/ Andrej (5 min)

heading.anchorLabel

[Gå gjennom forskjellige forbedringspunkt i ledelsen]

  • I: Møtekultur
    • Jazz hands: vil at alle skal være flinkere på å bruke det
    • Tydelig møtetegn
    • Holde det diskusjonen målrettet
    • Sette strek på diskusjonen
    • Hvis noe har blitt avgjort og du kommer på noen ny informasjon som støtter avgjørelsen, trenges det ikke å annonseres: tar bare tid
    • Hvis det blir sagt at ting tas opp på et senere tidspunkt respekter dette: ikke fortsette diskusjonen, la det vente til når et er sagt vi skal ta opp.
    • Oppdatere sakstider
  • I: Slack-kultur
    • Representasjoner
    • Innsending av saker
  • K: Synes vi er flinke, bedre i år enn i fjor.

38 - Særskilt utmerkelse v/ Brage/Andrej (10 min)

heading.anchorLabel

[I dag er anerkjennelsen for særskilt utmerkelse kun et diplom. Det jobbes med å gjøre særskilt utmerkelse mer gjev. Det har kommet frem forslag om å lage en Særskilt utmerkelse-dalje eller -pin. Vi vil gjerne høre deres tanker om dette og pin/dalje?]

  • I: HS er snakket om å ha en litt fin, stor pin. Snakket med trikomleder i fjor om å ha dpilomene på kontoret. Flere på A4 vil heller ha delje enn pin men synes pin passer bedre siden en dalje fort blir gjemt i resten av daljene
    • K: Synes dalje er nice, synes det burde likestilles med lang og tro
    • K: Det at man får pin betyr ikke noe mindre enn en dalje
    • K: Lener litt mot pin, fint å ikke gi dalje for alt
  • I: hvis det skal være en pin så må det være en kuul pin som sette høyt oppe
  • I: hvis vi skal gjøre det så må det gjøret ordentlig. Online har særskilt og ridder, veldig få blir riddere men flere får særskilt. Ridder medlajen er ikke det samme som en vanlig dalje så synes sørskilt bør gi en dalje for å gjøre det mer ordenlig
    • K: det å gi en pin betyr ikke at det er mindre ordentlig. Må huske på at de som ikke er i ledelsen har bare en online pin siden man ikke har fått tradet noe.

Blir dalje!🎖️

39 - Avslutningstid for å søke komite v/ Andrej (10 min)

heading.anchorLabel

[Foreslår avslutningstid på søndag kl 21. Og at appkom kjører et test opptak.]

  • I: De fleste fadderbarna mine søkte siste søndag, dumt å gå glipp av det. Foreslår å sette fristen for å søke til søndag likevel.
    • Sp: Kommer søkere til å få melding innen 9
      • Sv: ja
    • K: Kan være dumt å få melding om intervju mandag kl 9
    • K: Det er sjeldent at møter blir satt opp på mandager
    • K: Appkom jobber med på en algoritme for å unngå mandager
    • K: det er immball den lørdagen så fordelingsmøte på være på fredagen. Interne fordleingsmøter må være før dette.

40 - Bruk av AI bannere og bannerbestilling v/ Bernhard (10 min)

heading.anchorLabel

[I det siste har vi sett økt bruk av AI bannere og dette er ikke vi prokomere noe særlig fan av. Vi skjønner at alle har datoer de selv må opprettholde og gjør det derfor litt irriterende å måtte vente på at vi skal lage et banner. Det er likevel viktig å respektere at vi skal lage banneret deres, hvis ikke mister Prokom en stor del av rollen sin. Vi har tillat det noen ganger, men ønsker å slå enda hardere ned på det i fremtiden. Sammen med dette bestiller folk bannere ofte alt for sent. Dårlig kombo å bestille sent også sende oss et AI banner du har generert.]

  • I: Prokom er ikke fan av AI-generering av bilder. Skjønner at folk har datoer og følge, men blir kjipt at vi ikke får gjøre jobben vår. Noen har også sendt inn med veldig kort tidsfrist og med et AI-bilde og da blir det vanskelig for prokom å velge siden det er for kort tid å lage
    • K: enig. i trikom sitt tilfelle ble det sendt en mail og spurt om det var greit å bruke et AI banner, men fikk aldri svar
    • K: Jeg har svart og svaret kom litt sent ja, men bestillingen kom også sent. Lett å lage et banner med Canva uten AI
  • I: HS prøver å finne et sted hvor det skal skrivet ned regler run dette

41 - Felles praksis for tillitsvalgt “valg” v/ Gurveer (5 min)

heading.anchorLabel

[Vi har observert at det er forskjellig praksis for hvordan man tar opp tillitsvalgt i forskjellige komiteer og vil foreslå et forslag på hvordan det bør gjøres. F.eks Alle (!) i komiteen nominerer anonymt den de vil ha som tillitsvalgt - leder spør den med flest stemmer og hører om vedkommende har lyst. Hvis nei, spør den med nest flest stemmer osv.]

  • I: Ønsker ikke at det blir et åpent valg eller forskjellig hvordan komiteer gjør det, men anonymt slik som beskrevet.
  • Sp: kan man bli stemt på hvis man blir nominert men ikke vil
    • Sv: du kan bli stemt på men kan takke nei
  • I: Appkom valgte tillitvalgt på denne måten og det fungerte bra. Det virket også som det da blir mer hyggelig å bli tillitsvalgt
  • Sp: Skal vi gjøre dette til en fast regel (skriftlig) og ikke bare muntlig avtale?
    • Folk er enige.

Nestleder finner ut hvor det skal stå

42 - Backlog Chains v/ Andrej (5 min)

heading.anchorLabel

[Backlog har brukt chains på hytteturen med FeminIT og Debug og komitéseminar. Noe som går imot retningslinjer for merch. Videre har en blitt fortalt på jubileum at de ikke kan gå med chain, for at de ikke er en del av backlog. Også noe som ikke skulle blitt gjort.]

  • I: Det ble bestemt tidligere at de kan bruke chains på galla og interne arrangementer. Det har blitt brukt på hyttetur med andre komiteer og moniteseminar, og på immball sa noen i backlog at andre ikke får lov til å ha chains.
  • Sp: Kan folk komme til meg å si ifra hvis de hører noe sånt så jeg kan ta det videre.
    • K: Det bør slås hardt ned på når noen i backlog sier at andre ikke kan ha chains
  • I: Derfor vil jeg ta opp om folk synes det er greit at det blir brukt videre på gallaer.
  • I: Backlog beklager for at det har blitt mye tull. Backlogleder har bare hørt om problemet på hytteturen. Det er ikke ment å være ekskluderende og heller være noe gøy mellom backlog, beta og
    • K: Er veldig imot chains egentlig, men siden de først har fått lov burde de få lov å bruke på immball ellers er det ikke noe poeng.
    • K: selvom det er godkjent kan beslutningen trekkes tilbake
  • Sp: noen i forste klasse som har meket noe rart med chains
    • Sv: ikke merket så mye
    • K: Synes chains er litt kult. Komiteer er allerede sin egen gruppe og gjeng, synes chains ikke er så annerledes
    • K: Litt bakgrunn: Abakus hadde først bånd, så fikk de ikke lov og begynte med chains. Synes ikke
    • K: Tenker ikke chainen skaper mer utenforskap enn anne nbling. tror ikke de uten komite ser forskjellen på chains og annen bling som daljer
    • K: Hadde backlog bare vært gamle erfarne folk hadde det gått fint for meg.
    • K: har hørt fra andre i komiteer som synes chains er rart
    • K: man kan få daljer av samf-verv også. alle får ikke vært med i komité.
    • K: Online har veldig strenge regler rundt merch og backlog har brutt disse reglene. Blir det noen straff til backlog?
      • K: tenker å melde straff
    • Sp: Straff for det som har skjedd, ikke for chains som konsept siden det har vært godkjent
    • K: ønsker at de som har brutt reglene blir nevnt til brinje slik at hun kan gi intern straff til personen(e) som har brutt reglene
    • Annen diskusjon på at det er komitéleder som får straffen
  • I: Hvis noen ser backlog bruke chains når de ikke kan så fint om det blir sagt ifra til Brinje

43 - Eventuelt

heading.anchorLabel

[Saker som har oppstått i løpet av møtet eller kort tid før møtet]

  • I: Arrangørsynlighet, det er greit å lage sånne skilt/pins
  • I: Daljebetaling
    • K: Har ikke bedre råd, men har ikke kjøpt inn flere daljer som var grunnen til at folk måtte betale.
  • I: ADA representasjon
    • Velkom pleier å stille men representanter
    • K: mange engasjerte i velkom som kan stille
  • I: Varslinger på arrangementer i Online Appen
    • K: varsler 10 min før påmleding

[Vi sjekker stemmingen for sosialt]

  • I: Avslutning passer best imorgen ifølge w2m, men det er dårlig være
    • 9 stk kan 10. mai

    Blir søndag 10. mai!

  • I: Det var gøy på k2k på lørdag. Har noen sett fotballen til TIHLDE
  • I: Mangler lader til Zettle terminal
  • I: Mangler skolekort

Gøy på k2k altså!

45 - Refleksjonspunkt

heading.anchorLabel

[Hva tenker du på? Har du noe du lurer på om Online? Har du noen tips and tricks?]

  • Ikke spill ludsprit
  • Andrej har vært flink til å lede møtet
  • Det har komme gode forslag fra folk, f.eks. fra debug
  • Gøy at fondet og debug møtte opp idag

Møte hevet 09:34